Volg ons op

Jeep historie

Jeep – de levende legende!

Jeep_Historie_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_Limburg

Jeep_Historie_Overzicht_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgIn juli 1940 informeerde het Amerikaanse leger autofabrikanten dat het op zoek was naar een ‘licht verkenningsvoertuig’ ter vervanging van de ‘Army’ motorfiets en de   aangepaste T-Fords. Het leger nodigde 135 fabrikanten uit een productievoorstel te doen en ontwikkelde een lange lijst met specificaties voor de auto, waaronder: – een laadvermogen van 600-lb,  – een wielbasis kleiner dan 75 inch,  – een hoogte lager dan 36 inch,  – een soepele motor met een snelheid tussen 3 en 50 mijl per uur,  – een rechthoekig gevormde carrosserie,  – vierwielaandrijving met een hoge en lage gearing,  – een neerklapbare voorruit,  – drie kuipstoelen,  – geblindeerde en rijverlichting,  – een totaal voertuiggewicht onder de 1.300 lbs.

 

Jeep_Historie_Overzicht_75th_Anni_Renegade_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgIn eerste instantie waren Willys-Overland en American Bantam Car Manufacturing Company de enige twee ondernemingen die aan het verzoek gehoor gaven. Al snel voegde Ford Motor Company zich echter bij hen en ontspon zich een strijd tussen de drie om het lucratieve overheidscontract binnen te halen. Alle drie ondernemingen produceerden in een recordtijd prototypen voor s hoofdingenieur werkte samen met een team van executives  van Bantam een ontwerp uit en de onderneming bouwde zijn eerste auto in 49 dagen tijd. Willys-Overland Vice President of Engineering Delmar G. Roos ontwierp de Willys Quad. Ford ontwikkelde zijn Model GP (General Purpose), beter bekend als de Pygmy, die werd aangedreven door een aangepaste Ford/Ferguson tractor. De drie ondernemingen leverden hun prototype alle drie in de zomer van 1940 aan het leger en s in Camp Holabird (Md) in ontvangst. Elk van de drie modellen bracht meer gewicht op de schaal dan de 1.300 lbs. in de specificaties van het leger, maar het leger realiseerde zich al snel dat die grens veel te laag lag en verhoogde hem voor de volgende ronde.

 

Jeep_Historie_Overzicht_75th_Anni_Cherokee_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgIn maart 1941 volgde de volgende contractronde van het leger. Bantam mocht 1.500 Model 40 BRC-auto’s produceren, Ford 1.500 aangepaste en verbeterde GP Pygmies en Willys 1.500 Quads. Aanvullende tests en evaluaties door het leger resulteerden uiteindelijk in de keuze voor Willys als de belangrijkste fabrikant. Als gevolg daarvan werden de meeste geproduceerde Bantams en Ford GP’s naar Groot-Brittannië en Rusland verscheept als onderdeel van een leen-leaseprogramma. In Groot-Brittannië werd het Ford-voertuig beter bekend onder de naam ‘Blitz Buggy’.

 

 

 

Jeep_Historie_Overzicht_75th_Anni_Grand_Cherokee_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgWillys MA/MB
Voorzien van modificaties en verbeteringen kreeg de Willys Quad de naam MA, en later de MB. Maar het leger, en de wereld, leerden hem beter kennen onder de naam  Jeep®. Sommigen claimden dat de naam een verbastering vormde van de letters ‘GP’, de militaire afkorting voor ‘General Purpose’. Anderen beweerden dat het voertuig was  vernoemd naar een populaire stripheld genaamd ‘Eugene the Jeep’ in de Popeye-strip. Hoe het ook zij, de naam kreeg een plek in de Amerikaanse taal en fungeert sinds die  tijd zelfs als een synoniem voor off-road voertuigen, terwijl de Jeep zelf een oorlogsicoon werd.

 

 

 

Jeep_Historie_Overzicht_75th_Anni_Wrangler_Unlimited_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgDe Willys MA beschikte over een versnellingspook op de stuurkolom, lage koetswerkuitsparingen, een instrumentarium met twee ronde klokken op het dashboard en een handrem aan de linkerkant. Willys had moeite om het gewicht binnen de door het leger nieuw gestelde limiet van 2.160 lbs. te houden. Onderdelen die als gevolg daarvan werden verwijderd om de MA dit doel te laten bereiken, werden op de volgende generatie, de MB, weer teruggezet, resulterend in een uiteindelijk gewicht van slechts ongeveer 400 lbs. boven de vereisten.

 

 

 

Jeep_Historie_Overzicht_75th_Anni_Wrangler_Unlimited_Visual_02_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgWillys-Overland zou meer dan 368.000 voertuigen voor het leger bouwen en Ford, onder licentie, zo’n 277.000 eenheden. Het stoere en betrouwbare, olijfkleurige voertuig  zou voor altijd te boek staan als een belangrijk element in het winnen van de oorlog. Willys legde de naam ‘Jeep’ na de oorlog vast en had voor ogen om het voertuig om te  vormen tot een off-road bedrijfsvoertuig voor boerderijen – de burgeruitvoering Universal Jeep. Eén van Willys’ slogans in die tijd was ‘The Sun Never Sets on the
Mighty Jeep’, en de onderneming verzekerde zich ervan dat de wereld wist dat Willys de producent van de auto was.

 

 

Klik op onderstaande afbeeldingen voor meer informatie.

Jeep_Historie_Button_1940_1950_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1950_1960_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1960_1970_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1970_1980_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1980_1990_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1990_2000_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_2000_2010_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_vanaf_2010_Koenens_Autobedrijf_Echt_Limburg