Volg ons op

Jeep historie periode 2000 – 2010

De JEEP geschiedenis in het tijdperk 2000 – 2010

Jeep_Historie_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_Limburg

 

De periode 2000 – 2010: 

De jaren 2000 waren een tijd van financiële schandalen en de strijd tegen het terrorisme. Maar het was ook het decennium waarin de iPod en YouTube hun intrede deden. En waarin Jeep® gestaag doorging met het vernieuwen van zijn modellen, inspelend op de veranderingen in de markt. Naast terreinvaardigheid, van oudsher het sterke punt van het merk, werden goede rijeigenschappen op de weg, comfort en luxe werden steeds belangrijker. Daarnaast maakte de toepassing van elektronische systemen in deze jaren een onstuitbare opmars door.

Jeep_Historie_2000_2010_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgNa ruim vijftien jaar trouwe dienst was de trotse Cherokee XJ toe aan vervanging. Die kwam er in de vorm van de Cherokee KJ. Als eerste Jeep® na de fusie tussen Chrysler en Daimler kreeg dit in de VS als Liberty op de markt gebrachte model al snel de bijnaam ‘The first time vehicle’. Zo was hij de eerste Jeep® die was uitgerust met de nieuwe PowerTech-motoren en de eerste Jeep® met een tandheugelstuurinrichting. Ook herintroduceerde Jeep® bij dit model de onafhankelijke voorwielophanging.

 

Jeep_Historie_2000_2010_Visual_02_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgZeven jaar na zijn introductie kreeg de Wrangler TJ in 2004 gezelschap van de Wrangler Unlimited TJ. Deze vierdeursversie had een langere wielbasis en een sterkere motor. Hij werd ook uitgebracht in een Rubicon-versie met een verder aangescherpt offroad-karakter en een groot aantal comfortvoorzieningen die niet op andere Wrangler-modellen werden aangeboden.

 

 

Jeep_Historie_2000_2010_Visual_03_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgTegen 2005 had de SUV definitief een positie op de markt veroverd als grote, sterke luxewagen voor dagelijks gebruik in de stad en op de snelweg. In antwoord hierop kwam Jeep® met een nieuwe versie van de Grand Cherokee, de Grand Cherokee WK. Deze combineerde met zijn traditioneel voortreffelijke offroad-kwaliteiten met verbeterde rijeigenschappen op de weg dankzij onafhankelijke voorwielophanging met dubbele dwarsgeplaatste draagarmen en effectieve maatregelen tegen rijgeluiden en trillingen.

 

Jeep_Historie_2000_2010_Visual_04_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgIn 2006 introduceerde Jeep® zijn eerste ‘Trail Rated’ 4×4-model met zeven zitplaatsen: de Commander. Hoewel deze fullsize SUV de herkenbare hoekige lijnen van de Grand Wagoneer had, was hij technisch gebaseerd op de Grand Cherokee WK. Klanten hadden de keuze uit drie verschillende Quadratec 4WD-systemen en drie verschillende motoren, waarbij de meest extreme versie geschikt was voor het allerzwaarste terreinwerk.

 

 

Jeep_Historie_2000_2010_Visual_05_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgIn 2006 kwam Jeep® met een nieuw model dat meer dan welke andere Jeep® ooit was ontworpen voor de stad: de Compass. Gebouwd op het MK-platform dat was afgeleid van het DaimlerChrysler JS-platform, was de Compass ondanks zijn karakteristieke grille met zeven sleuven en ronde koplampen bepaald geen traditionele Jeep®, maar meer een snelle, sportieve ‘urban SUV’.

 

 

Jeep_Historie_2000_2010_Visual_06_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgDe Cherokee KK Liberty in de VS verscheen in 2007 als opvolger van de Cherokee/Liberty KJ. Met zijn meer vierkante vorm had hij een robuustere offroad-uitstraling dan zijn voorganger, waarmee hij een groot aantal nieuwe Jeep-rijders aansprak: voor tweederde van de kopers was dit de eerste Jeep® die ze aanschaften.

 

 

Jeep_Historie_2000_2010_Visual_07_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgBegin 2007 introduceerde Jeep® de Patriot als compacte crossover SUV. Gebouwd op hetzelfde MK-platform als de Compass, is de Patriot behalve als 4WD ook verkrijgbaar in een versie met voorwielaandrijving. De 4×4-versies zijn uitgerust met het zogeheten Freedom Drive-systeem, dat in combinatie met het Brake Lock-differentieel garant staat voor zeer goede offroad-eigenschappen.

 

 

Jeep_Historie_2000_2010_Visual_08_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgAls compleet vernieuwde versie van de Wrangler TJ bracht Jeep® in 2007 de Wrangler JK uit, die tegelijk ook als vierdeurs Unlimited verscheen. Gebouwd op een breder chassis biedt de nieuwe Wrangler een grotere spoorbreedte en meer ruimte in het interieur. Daarnaast beschikt hij over een innovatief elektronisch systeem voor het aansturen van alle voertuigfuncties met uitzondering van de besturing. Onveranderd bleven de stoere Wrangler-lijnen, de ronde koplampen en de traditionele Jeep-grille.

Historische informatie over andere periodes bekijken:

Jeep_Historie_Button_1940_1950_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1950_1960_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1960_1970_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1970_1980_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1980_1990_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1990_2000_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_vanaf_2010_Koenens_Autobedrijf_Echt_Limburg