Volg ons op

Jeep historie periode 1940 – 1950

De JEEP geschiedenis in het tijdperk 1940 – 1950

Jeep_Historie_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_Limburg

De periode 1940 – 1950: 

Vanaf het moment dat het merk Jeep® ontstond vanuit de Amerikaanse aanpakkersmentaliteit van de jaren 40, was het duidelijk dat het zijn stempel op de geschiedenis zou drukken. We gaan terug naar de jaren 40: de Verenigde Staten vocht voor de vrijheid, de geluidsbarrière werd voor het eerst met een vliegtuig doorbroken en de uitvinding van de transistor bracht een revolutie in de elektronica teweeg. In die tijd werd ook Jeep geboren.

 

Jeep_Historie_1940_1950_Visual_01_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgIn 1940, toen ook Amerika de oorlogsdreiging begon te voelen, gaf de US Army opdracht voor de ontwikkeling van een licht 4×4-verkenningsvoertuig. In 1941 kwam Willys met de MA die met zijn uitzonderlijke kwaliteiten als alleskunner al snel de bijnaam ‘Jeep®’ verwierf.

 

 

Jeep_Historie_1940_1950_Visual_02_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgVan 1941 tot 1945 groeide de Willys MB uit tot een van de helden van de Tweede Wereldoorlog. Deze in grote aantallen geproduceerde, verbeterde versie van de MA werd door de Amerikaanse strijdkrachten overal ter wereld ingezet. Voor veel autoliefhebbers zou de MB, de eerste echte Jeep®, de wereld voorgoed veranderen.

 

 

Jeep_Historie_1940_1950_Visual_03_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgNa de oorlog was het voor Willys, als schepper van het icoon van de bevrijding, ondenkbaar om weer gewone auto’s te gaan bouwen. De oplossing was de CJ-2A, die als niet-geüniformeerde ‘Civilian Jeep ®’ vooral was bedoeld voor agrarisch gebruik.

 

 

Jeep_Historie_1940_1950_Visual_04_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgIn 1946 kwam Willys met ’s werelds eerste volledig van staal gebouwde stationwagon. Deze Willys Wagon bood als echte gezinswagen plaats aan zeven personen. Gezinnen waren nog groot in die tijd.

 

 

Jeep_Historie_1940_1950_Visual_05_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgIn 1947 was Amerika nog voor een groot deel agrarisch. Inspelend op de behoeften van boerenbedrijven kwam Willys met de Pickup, die de robuustheid van de Jeep® combineerde met een laadvermogen van een ton. Deze pick-up vormde de stamvader voor een reeks latere modellen als de Gladiator en de legendarische Comanche uit de jaren 90.

 

 

Jeep_Historie_1940_1950_Visual_06_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgNa de eerste zware jaren van wederopbouw kregen mensen rond 1948 weer tijd voor plezierritjes. Speciaal daarvoor bedacht Willys de Jeepster. Geen auto voor zwaar terreinwerk, maar meer een betaalbare open sportwagen.

 

 

Jeep_Historie_1940_1950_Visual_07_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgEind jaren 40, begin jaren 50 groeide Jeep® als symbool van de bevrijding over grote delen van de wereld uit tot een legende. De CJ-2A werd afgelost door de CJ-3A, die functionele schoonheid combineerde met de L134 Go Devil-viercilindermotor uit de oorspronkelijke MA- en MB-legerjeep.

 

 

Historische informatie over andere periodes bekijken:

Jeep_Historie_Button_1950_1960_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1960_1970_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1970_1980_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1980_1990_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_1990_2000_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_2000_2010_Koenens_Autobedrijf_Echt_LimburgJeep_Historie_Button_vanaf_2010_Koenens_Autobedrijf_Echt_Limburg