Volg ons op

Nieuwe Subaru IMPREZA introductie

Subaru laat de volledige nieuwe Impreza debuteren op de 2016 New York International Auto Show.

Nieuw_Impreza_Visual_03Subaru heeft op10 maart 2016 bekend gemaakt dat de volledige nieuwe Impreza zijn werelddebuut zal maken op de 2016 New York International Auto Show die van 25 maart tot en met 3 april wordt gehouden.

De volledig nieuwe Impreza is het eerste model dat deel uitmaakt van het Prominence 2020 lange termijnplan zoals door het management van Subaru is gedefinieerd. De nieuwe Impreza wordt onthuld tijdens de persconferentie van het Japanse merk op 23 maart om 12:20 uur, lokale tijd. Plaats van handeling is de Subaru-stand. De presentatie zal worden gehouden door FHI President & CEO, Yasuyuki Yoshinaga.

 

 

Een microsite over de show en het model is per vandaag geopend op de website van Subaru.Subaru_Nieuws_22c

Global: http://www.subaru-global.com/ms2016/newyork/

De site zal in de komende dagen verder worden gevuld met meer informatie over het merk en het model.

 

 

Het eerste model van een volledig nieuwe generatie Subaru’s volgens mid-term managementvisie.

  • Nieuwe model maakt gebruik van het nieuwe Subaru Global Platform met aanzienlijke verbetering van veiligheid, rijcomfort en wendbaarheid
  • Tastbare bewijs van Subaru’s nieuwe Dynamic x SOLID designfilosofie, tevens sterk verbeterde afwerking van interieur en exterieur
  • EyeSight, automatisch remmen bij achteruitrijden en andere innovatieve technologieën bieden een hoog veiligheidsniveau
  • Een nieuw ontwikkelde 2,0-liter direct ingespoten boxermotor en Symmetrical AWD-systeem zijn standaard op alle modellen
  • Eerste Impreza wordt eind 2016 in Amerika gebouwd

 

Subaru heeft de volledige nieuwe Impreza onthuld op de 2016 New York International Auto Show die van 25 maart tot en met 3 april wordt gehouden.

De vijfde generatie Impreza is het eerste strategische mode dat in het kader van het Prominence 2020, het middellange termijnplan van het Japanse merk is ontwikkeld. Het model maakt voor het eerst gebruik van het volledig nieuwe Subaru Global Platform. Voordeel van deze nieuwe architectuur is een aanzienlijke verbetering van stijfheid en sterkte van carrosserie en chassis. Ook biedt de Impreza botsveiligheid en ongevalpreventie van het hoogste niveau, zoals handling en rijcomfort ook aanzienlijk zijn verbeterd.

Het nieuwe Subaru Global Platform, samen met Subaru’s kerntechnologieën, zoals de nieuw ontwikkelde 2,0-liter direct ingespoten boxermotor, Symmetrical All-Wheel Drive (AWD) en EyeSight vormen een belangrijke stap vooruit als het gaat om Subaru’s ‘Enjoyment & Peace of Mind’. Het platform is de basis voor de volgende generatie Subaru’s.

De Impreza is het eerste productiemodel dat volledig is ontwikkeld volgens de DYNAMIC x SOLID ontwerpfilosofie. De nieuwe Impreza beschikt ook over een sterk verbeterde afwerking van interieur en exterieur. Dankzij de gemaakte stappen bevindt de nieuwe Impreza zich op dit vlak aan de bovenzijde van het C-segment.

De productie van de nieuwe Impreza zal plaatsvinden in de Subaru-fabriek in Indiana, Verenigde Staten. De eerste modellen zullen eind dit jaar de fabriek verlaten. Of de nieuwe Impreza in Nederland leverbaar wordt, is op dit moment nog niet besloten.

Belangrijkste eigenschappen van de nieuwe Subaru Impreza (Amerikaanse specificaties) Subaru’s nieuwe designtaal en onderscheidende functionaliteit.
De nieuwe Impreza combineert als eerste model van een nieuwe reeks Subaru’s functionaliteit met de Dynamic x Solid designtaal. Ook beschikt de auto over een hoogwaardige afwerking van interieur en exterieur.

Exterieur
Nieuw_Impreza_Visual_01Door het nieuwe Subaru-design ziet de nieuwe Impreza er laag en breed uit en maakt hij een sportieve indruk. Het model is dankzij de hexagonale grille en de Hawkeye koplampen duidelijk herkenbaar als een Subaru.
De uitgesproken lijn die van het voorspatbord over de deurpanelen naar het achterscherm loopt, geeft een zekere dynamiek aan de stevige, bijna massief ogende flanken. De stoere wielkasten moeten de betrouwbaarheid van Subaru’s All-Wheel Drive benadrukken.

De achterlichten hebben hetzelfde herkenbare lichtpatroon als de koplampen en benadrukken ook hier de lage en brede bouw. De gestroomlijnde, slanke carrosserie van de sedan versterkt de sportieve indruk. De vijfdeurs carrosserie ziet er met zijn compacte cabine, herkenbare  achterlichtunits en brede achterschermen minstens zo krachtig uit.
Het nieuwe model beschikt over een aantal voor Subaru essentiële kenmerken zoals superieure aerodynamica en uitstekend zicht rondom zonder afbreuk te doen aan het design.

Interieur
Nieuw_Impreza_Visual_02De combinatie van een sportief en modern design en een geavanceerde bouwwijze leveren een hoogwaardig interieur op dat het segment overstijgt. Het ruimtelijke design loopt van het instrumentenpaneel over in de deuren en geeft een gevoel van raffinement.

De structuur van de stoelen is aangepast. De kwaliteit van de stoelen overtreft het niveau dat gebruikelijk is in het segment van de nieuwe Impreza. In het midden van het dashboard is een 8,0-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem. Het systeem kan verbinding maken met Apple CarPlay, Android Auto en andere diensten.

Stiksels op het instrumentenpaneel benadrukken het gevoel van kwaliteit. Naast het verbeterde interieur, zijn typische Subaru kenmerken als functionaliteit, uitstekend zicht rondom, ruimte in de cabine en de bagageruimte verder verbeterd.

Rijeigenschappen
De nieuwe Impreza onderging een aantal verbeteringen als het gaat om dynamiek, veiligheid en comfort. Op basis van de grondige en nauwkeurige analyse van stuurwiel, pedalen, gedrag van het voertuig, trillingen en lawaai, en andere elementen die de bestuurder waarneemt, is er een dynamische kwaliteit tot stand gekomen die alles in de klasse van de Impreza overtreft en past bij dit eerste model van een nieuwe generatie Subaru’s.

Body en chassis
Het nieuwe platform biedt een aanzienlijk hogere stijfheid in carrosserie en chassis (een 70% tot 100% toename ten opzichte van de huidige modellen) en bevat aanzienlijke verbeteringen aan de ophanging. Tevens is het zwaartepunt verlaagd, hetgeen leidt tot een sneller reagerende besturing waardoor de bestuurder het voertuig nauwkeuriger kan plaatsen. Het terugdringen van onnodige carrosseriebewegingen biedt superieure rechtuitstabiliteit en uitstekende grip in bochten.

Een geoptimaliseerde frameconstructie en sterkere verbindingen tussen de carrosseriedelen leiden bij het nieuwe platform tot een algehele verbetering van de torsiestijfheid met 70% ten opzichte van huidige modellen. Dit dempt en verspreidt de resonanties en vervormingen door de hele carrosserie in plaats op enkele hinderlijke plaatsen. Met name trillingen in stuurwiel, vloer en zetels zijn sterk verminderd. Er wordt een stilte bereikt die ongekend is in dit segment.

Het nieuwe platform verhoogt de stijfheid van de montagepunten van ophanging, waardoor het absorberend vermogen van de schokdempers wordt verbeterd zonder dat de carrosserie tordeert. Het levert een soepel en comfortabel rijgedrag op. Door de achterste stabilisator rechtstreeks aan de carrosserie te monteren, helt de auto met 50% minder over in vergelijking met huidige modellen.

Active Torque Vectoring verbetert de stuureigenschappen.

Aandrijflijn
Ongeveer 80% van de onderdelen van de FB 2,0-liter direct ingespoten boxermotor zijn voor de nieuwe Impreza volledig vernieuwd in vergelijking met de voorgaande atmosferische motoren. De nieuwe motor is daardoor lichter, levert meer vermogen en is zuiniger.

De verbeterde Lineartronic heeft aangepaste verhoudingen en is lichter hetgeen een positieve invloed heeft op acceleratie en brandstofverbruik. De transmissie heeft een volledig automatische auto-step shift control zoals hij ook beschikt over een handmatige modus waarmee de bestuurder zelf een van de zeven versnellingen kan kiezen.
Geluid en trillingen zijn sterk gereduceerd bij zowel motor als transmissie, dit leidt tot een aangenamer geluid en een dynamischer gevoel. 

Veiligheid
Subaru’s prestaties op het gebied van veiligheid worden voortdurend geprezen door tal van externe organisaties. De nieuwe Impreza is van technologieën voorzien die de passieve en actieve veiligheid nog verder verhogen. Denk daarbij aan een nieuw platform en de geavanceerde preventieve veiligheidssysteem.

Actieve veiligheid
Door het nieuwe platform is het zwaartepunt 5 mm lager komen te liggen ten opzichte van de huidige modellen. Dat, samen met belangrijke verbeteringen in stijfheid en de doorontwikkeling van de ophanging, biedt uitstekende mogelijkheden om gevaar te ontwijken. De Impreza haalt een niveau dat te vergelijken is met dat van een sportwagen.

Passieve veiligheid
Dankzij een frameconstructie die efficiëntere energieabsorptie mogelijk maakt bij botsing, verbeterde stijfheid van de carrosserie door gebruik van plaatstaal met hoge treksterkte en door toepassing van materialen gevormd volgens ‘de hete persmethode’, is het energie-absorberende vermogen bij een ongeluk met 40% verbeterd ten opzichte van huidige modellen. 

Preventieve veiligheid
EyeSight, Subaru’s innovatieve en zeer gewaardeerde technologie ter ondersteuning van de bestuurder, levert uiterst betrouwbare preventieve veiligheid en vermindert de druk op de bestuurder. Functies als Pre-Collision Braking Control, Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist verhogen de veiligheid aanzienlijk en zorgen voor extra gemoedsrust bij de bestuurder.

De nieuwe High Beam Assist maakt gebruik van de EyeSight-stereocamera en schakelt  automatisch over van groot- naar dimlicht, afhankelijk van wat er voor het voertuig gebeurt. Meedraaiende koplampen bewegen de lichtbundel mee met de rijrichting. De Impreza maakt voor de eerste keer gebruik van twee koplampcontrolesystemen, hetgeen een drastisch verbetering van het zicht en de herkenningsmogelijkheden van EyeSight oplevert.

Nieuw voor de Impreza is een automatisch remsysteem bij achteruitrijden. Wanneer het voertuig achteruit rijdt, detecteert een sensor in de achterbumper obstakels en waarschuwt de bestuurder voor mogelijke botsingen. Als de bestuurder niet reageert op de waarschuwingen, dan remt het systeem automatisch om zo een botsing te voorkomen of om de schade te beperken.

De Impreza is tevens voorzien van dodehoekdetectie en achteruitrijhulp voor een allround verbetering van de preventieve veiligheid.

Bron Subaru Nederland mrt 2016