Volg ons op

Subaru auto – motorsport Rally team archief

 

Subaru dealer Koenen’s Autobedrijf Echt / Limburg geeft u inzicht in de historie van het Dohmen Rally Team.

Subaru_Motorsport_Button_RallyTeam_Visual_01_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtDe teamhistorie vanaf januari 2015 in woord en beeld:

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Archief_Visual_01_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

 

 

 

 

 

 

2015-01-01
De driver is Kees Burger & de co-driver Miika Teiskonen.De aflevering van de nieuwe routeverkenningsauto is door de Subaru dealer, Koenen’s Autobdrijf uit Echt, naar wens en op tijd uitgevoerd. Rallyrijder Kees Burger heeft de auto persoonlijk in ontvangst genomen.  Om er zeker van te zijn dat de auto tijdig ter beschikking van het team zou staan heeft hij het transport zelf met de teamtrailer gedaan. 

Subaru_Motorsport_Nieuws_Visual_03_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Nieuws_Visual_04_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Visual_06_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Visual_07_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

 

 

 

 

2015 eerste kwartaal 

De ijstijd is voorbij!

De voor 2015 geplande Arctic,  Mikkeli en de Seinajoki sneeuw en ijs Rally’s voor het Fins kampioenschap zijn verreden. Het Dohmen rallyteam heeft dit winterprogramma met een zeer tevreden gevoel afgesloten. Onder soms Arctische omstandigheden en temperaturen van -20 tot – 27 graden heeft het team en het materiaal zich uitstekend staande gehouden. Tijdens de Artic rally heeft het team zich kunnen uitleven en alle moeite zien resulteren in een veertiende plaats in het algemeen klassement en de vierde plaats in hun klasse. De Mikkeli Rally leverde helaas niet het gewenste resultaat. Rijder Kees Burgers melde na afloop geheel niet in zijn ritme te zijn gekomen. Het resultaat hiervan was helaas plaats 26 en in het algemeen klassement en plaats 8 in hun klasse. De kop in het zand steken is voor het team geen optie dus heeft men gelijk besloten om vooraf aan de Seinajoki rally extra intensief testwerk te gaan doen. Dit bleek een uitstekende investering. Het Dohmen team is zeer gemotiveerd aan de start van de Seinajoki rally verschenen. Tijdens de rally betaalde zich de investering uit. Het team en de auto presteerde uitstekend. In het geweld van de top teams konden ze goed meekomen. Aan deze rally deden in totaal 111 teams mee en kan het Domen team zeer voldaan terugkijken op de door hun behaalde elfde plaats in het algemeen klassement en de vierde plaats in hun klasse. Na afloop melde rijder Kees Burger zeer tevreden te zijn met het behaalde resultaat en de prestatie van het team en de auto. Hij erkende dat het podium halen, in het geweld van de professionele rallysport, niet gemakkelijk is maar dat team Dohmen ook niet gemakzuchtig is ingesteld. Zij zullen blijven pushen om het doel te halen. Tot eind april gaan ze zich voorbereidingen en beginnen dan aan het testwerk voor de eerste WRC rally op onverharde ondergrond, deze zal verreden van 21 tot en met 24 mei in Portugal verreden worden. 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Artic_Rally_2015_Visual_01A_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Artic_Rally_2015_Visual_02A_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Artic_Rally_2015_Visual_03A_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Artic_Rally_2015_Visual_04A_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

 

 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Artic_Rally_2015_Visual_05A_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Artic_Rally_2015_Visual_06A_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Artic_Rally_2015_Visual_07A_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Artic_Rally_2015_Visual_08A_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

 

 

 

 

Op naar de stof en de hitte!

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Thema_Zomer_Visual_01_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

Het team heeft inmiddels het winterseizoen afgesloten en de auto’s omgebouwd voor het zomer seizoen. Begin mei zijn de testen voor de zomerrally’s afgesloten en zijn de koffers gepakt.

Helaas heest de FIA de R4 klasse uit het WRC geschrapt waardoor het Dohmen rallyteam niet meer kan deelnemen met hun R4 Subaru rallycars. Zij zullen hierdoor aan de komende WRC rally’s deelnemen met hun groep N Subaru.

Voor aan de eerste WRC(World Rally Championship) zomerrally van 21 tot en met 24 mei aanstaande is het team in Portugal gearriveerd. Voor deze race is een totaal deelnemersveld van 96 auto’s ingeschreven en bestaat de groep N auto’s uit 13 teams. Inmiddels zijn de tenten opgesteld en is het Dohmen rallyteam ter plaatse begonnen aan de verkenning en afstelling van de auto.

De eerste sfeerbeelden:

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Portugal_2015_Visual_05_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 


Subaru_Motorsport_Rallyteam_Portugal_2015_Visual_06_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

 

 

 

2015 – Rally van Portugal 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Portugal_2015_Visual_12_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtDe rally van Portugal zit er voor team Dohmen weer op.

Het was een zeer mooie maar vooral veel vragende rally.
Met uiterste inspanning van mens en materiaal heeft het team de 40e plaats over-all (96 gestarte auto’s)en de 2e plaats in de klasse Production Cars Group N bereikt. Bovendien kon men na afloop constateren dat het Dohmen team de snelste Nederlander aan de start had gebracht. Samenvattend was men zeer tevreden met het behaalde resultaat.

 

 2015 – Joensuu Rally – Helaas is er geen veslag van deze rally beschikbaar.

 

2015 – Finland rally 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Finland_2015_Visual_01_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtBijzondere prestatie van rijder Kees Burger
tijdens de WRC Finland – Rally Finland.

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Finland_2015_Visual_06_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtMet snelheden van 200 km+ en een haperende versnellingbak springt het team letterlijk naar de tweede plaats in hun klasse en plaats 26 in het algemeen klassement van de recent verreden Neste Rally in Finland. 

We spreken over de meest spectaculaire rally van het WRC, ook wel de Grand Prix op Gravel genoemd. De rijders moeten alle zeilen bijzetten om met snelheden van meer dan 200 km de gigantische sprongen te kunnen maken. Ze vliegen letterlijk over het 34 km gravel parkoers waardoor je de rijders tijdens deze rally dus beter piloten zou kunnen noemen. 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Finland_2015_Visual_04_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtDonderdag:

Piloot Cees Burger en zijn co-piloot Miika Teskonen zijn met de Subaru groep N rallycar goed bezig. Tijdens de openingsstage presteerde de auto uitstekend en werd de dag afgesloten met de bijzondere prestatie: De eerste plaats in de groep. 

Vrijdag:

De eerste rallydag was een buitengewone en een bijzondere ervaring. De organisatie had uitzonderlijke regelgeving opgesteld: De hele dag rijden zonder service. Dit betekende dat zonder hulp van het serviceteam de negen klassementsproeven moesten worden afgelegd. Tussen de vierde en vijfde proef was het voor de bemanning toegestaan om de banden te wisselen. Dit was voor Cees en Mika natuurlijk de uitdaging. 

 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Finland_2015_Visual_02_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtTijdens de zevende proef sloeg het noodlot toe. De versnellingbak haperde en dit resulteerde er in dat hij steeds uit de vijfde versnelling sprong.

De uitdaging was geboren, de rijder moest van pilot transformeren naar FIGHTER PILOT.

Om de hoge positie in de groep te behouden moest Cees met uiterste inspanning, bij soms wel 200 km per uur, met een hand de pook in de vijfde versnelling houdend, met de andere hand sturend, de Subaru naar de finish manoeuvrerend. Het team en Cees in het bijzonder was dan ook zeer blij dat op het einde van de dag de tweede plaats in de groep N auto’s was behaald. 

 

 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Finland_2015_Visual_05_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtZaterdag:

De dag van de ” momentjes” zoals Kees dit noemt.
Het weer was omgeslagen en er moesten diverse proeven in de regen verreden worden. Met als resultaat dat diverse teams er hard vanaf zijn gegaan. Het Dohmen rallyteam kende echter relatief weinig problemen. Natuurlijk een paar ” Momentjes” zoals Cees het noemt: “Volledig dwars…dus bijna 90 graden dwars / haaks door een aantal bochten” maar uiteindelijk nog altijd tweede in groep N !

 

 

 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Finland_2015_Visual_07_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtZondag:

De laatste dag met slechts een proef die twee keer gereden moest worden. Deze proef was uitdagend en  technisch gezien zeer moeilijk. De eerste doorkomst was ronduit slecht, 7.40 verloren tijd,  bijna de railing van een brug geramd maar kwamen gelukkig zonder schade aan het einde van de proef gekomen. Echter de concurrentie naderde snel, tot wel bijna10 seconden. Hierdoor was het uiterst noodzakelijk dat de tweede doorkomst, de zogenaamde ” Powerstage” goed zou gaan.

“Preparation for battle”
De Subaru werd nog eens hoopvol aangekeken,
navigator Miika zette de “Notes” op extra scherp en
rijde Kees transformeerde weer naar Kees de FIGHTER PILOT.

 

Het resultaat: 

De 14 km lange proef werd met uiterste inspanning van mens en machine afgelegd in 7 Minuut. 28 seconden !! Op deze afstand betekent dit dus een verbetering van ongeveer 1 seconde per kilometer, dat is VEEL, HEEL VEEL !! Dus ja……Happy, heel erg Happy, want het team eindigde 26e overall en uiteindelijk 2e in hun klasse. Dit was in de afgelopen vijf jaar het best behaalde resultaat in deze enorm uitdagende rally. Opmerkelijk was ook dat good old driver Cees met zijn 55 jaar levenservaring in deze rally als snelste Nederlander eindigde, waarbij hij de ” The Young Talents ” ( Volgens de Nederlandse KNAF) ver achter zich heeft gelaten! 

Trots, tevreden en al weer uitkijkend naar de volgende uitdaging.

 

2015 – SM Turku rally 

De RALLI SM Turku is de vijfde rally van het Fins kampioenschap 2015.
Subaru_Motorsport_Rallyteam_Turku_2015_Visual_00_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

In deze rally was de uitdaging, voor het Dohmen rally team en senior rijder Cees Burger in het bijzonder, om de strijd met de opkomende jonge talenten aan te gaan. 

Toyota had twee talenten, die in 2017 voor hun junior team zullen uit komen, voor deze rally ingeschreven. Aan de start verschenen de nieuwkomers Takamoto Katsuta en Subaru_Motorsport_Rallyteam_Turku_2015_Visual_05_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtHiroki Arai ( Jawel de “zoon van ” Toshi Arai !!). Om zich voor Toyota te profileren waren deze jonge rijders er uiteraard op gebrand om te presteren. 

In de loop van de wedstrijd moest het Dohmen team behoorlijk knokken. In de loop van de rally wist Cees Burger de Subaru naar een keurige vierde plaats te sturen. Tijdens de laatste stage werd de strijd om de vierde plaats met de nieuwkomer Takamoto Katsuta bijzonder heftig. Om geen onnodige risico’s te nemen en het materiaal voor de komende rally te sparen moest Cees zijn meerdere in Takamoto erkennen. Dit resulteerde toch in een verdienstelijke vijfde plaats.  

Wat betreft het Fins kampioenschap hadden wij het geluk dat onze directe concurent een bocht teveel naar binnen nam en hierdoor een wiel verloor. Door dat wij als vijfde in deze rally eindigden en onze directe concurent is uitgevallen staan wij bij aanvang van de laatste rally voor het kampioenschap nog altijd op de keurige vierde plaats. 

Deze positie willen wij minimaal houden.

In het laatste weekend van September gaan wij uiterst gemotiveerd beginnen aan de  finale rally in Tampere. Deze beloofd spectaculair te worden en zal ons snelle stages uit de voormalige 1000 meren rally laten rijden waarbij de nodige sprongen gemaakt moeten worden en de blinde bochten voor verhoogde spanning zullen zorgen.

Dit beloofd wat.
Wij gaan ervoor en zullen u zo snel mogelijk de afloop laten weten.

Sfeer beelden vande Turku rally 2015:
Subaru_Motorsport_Rallyteam_Turku_2015_Visual_04_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Turku_2015_Visual_03_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Turku_2015_Visual_02_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Turku_2015_Visual_01_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

 

 

 

2015 – TAMPEREEN RALLY EINDE VAN HET SEIZOEN 2015

Met gepaste trots presenteren wij u het Jan Dohmen Rally team:

HSubaru_Motorsport_Rallyteam_Tampereen_2015_Visual_03_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echtet seizoen 2015 is voorbij.

De rijder Kees Burger en navigator Miika Teiskonen waren tot op het bot gemotiveerd om in 2015 weer een schitterend resultaat neer te zetten.

Het technisch team had uiteraard de Subaru rallycars optimaal geprepareerd en het Dohmen rally team had zich dan ook voorgenomen om er een prachtig rally seizoen van te maken.

Dit is naar volle tevredenheid van alle teamleden gelukt.

Onderstaand treft u het verslag van de laatst verreden rally aan.

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Tampereen_2015_Visual_01_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het weekend van 25 t/m 27 september stond in het teken van de Tampereen rally voor het Fins Rally Kampioenschap(FRC). Omdat gebruik wordt gemaakt van voormalige ” 1000 Meren Rally Stages” behoord deze rally volgens de insiders tot de mooiste maar ook moeilijkste rally’s van het kampioenschap 2015.  

Het team had al uitgekeken naar deze rally en alle mogelijke voorbereidingen getroffen. Op vrijdag werden de eerste en tweede stage in het donker verreden. Hierbij kon Kees helaas het ritme niet vinden en werd er relatief veel tijd verloren.In de eerste stages van de zaterdag liep alles weer gesmeerd en werd veel van de op de eerste dag verloren tijd weer ingehaald. De equipe klom in de ranglijst weer van de negende naar de vijfde plaats over-all. 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Tampereen_2015_Visual_02_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtOp zondag, in de zesde stage, was de Subaru eigenwijs!.

In een scherpe linkse bocht, waarbij de uitgang van de bocht een verkeerde verkanting kende, dus niet links aflopend maar naar rechts aflopend, brak de Subaru dusdanig uit waardoor de auto met een sliphoek van bijna 90gr uit de bocht kwam. Door stuurmanskunst was dit helaas niet meer op te vangen en  volgde een vervelende “counter slip” welke de Subaru naast de weg deed belanden en een gratieuze salto over een sloot was het gevolg.

De auto kwam in een weiland tot stilstand en had gelukkig relatief weinig schade opgelopen. Technisch was de auto nog perfect maar de auto weer vanuit het weiland op de route te krijgen koste ons veel tijd.

Vervolgens presteerde de auto in de zevende stage goed en konden we weer vol goede moet beginnen aan de achtste stage. 

 

De wet van Murphy “Anything that can go wrong, will go wrong” kan ook helaas op het Jan Dohmen rallyteam van toepassing zijn: 

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Tampereen_2015_Visual_04_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtIn Kees zijn favoriete achtste stage komt de Subaru met te hoge snelheid uit een “tight right tightens” en vliegt er ongekend hard af. Helaas, de rallysport kent niet de luxe van grindbakken, uitloopstroken en vangrails waardoor het  einde oefening was. ” That’s Rally” 

Doordat de Jan Dohmen rally equipe het gehele seizoen in het Fins kampioenschap goed presteerde is de schade op de ranglijst beperkt gebleven. Het team heeft het seizoen in de SM2 klasse dan ook naar volle tevredenheid op een keurige 4e plaats afgesloten. 

Het team kijkt al uit naar 2016 zal in het laatste weekend van Januari 2016 weer aan de start van de ”ARTIC RALLY” staan

De Jan Dohmen rally equipe bedankt de teamleden, sponsoren, supporters en iedereen die een bijdrage, in welke vorm dan ook, aan dit geweldige seizoen 2015 heeft geleverd en hoopt ze ook in 2016 weer aan hun zijde te zien.

Voorbereiding op het seizoen 2016

De start van het seizoen 2016 staat voor de deur.

Het team is bezig met de grondige voorbereiding. Met man en macht is gelijk na afloop van de laatste 2015 rally gestart met de controle, reparatie en preparatie van de Subaru rallycars voor het seizoen 2016.

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Voorbereiding_2016_Visual_03_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtBij het klaarmaken werkt het team volgens een vaste procedure waardoor fouten worden geminimaliseerd. De auto’s worden als eerste volledig gestript. Dit wil zeggen de demontage van daadwerkelijk “Alles”. O.a. is te denken aan motor, versnellingsbak, diffs, ophanging, t/m het complete interieur, stoelen, dashboard,, bedrading, benzinetank etc. Alle componenten worden op zich zelf ook weer gedemonteerd en zo nodig gereviseerd. Het brandstof systeem zal volledig worden gecontroleerd waarbij de benzinetank onder druk word gezet om mogelijke lekkages op te sporen en vervolgens te verhelpen.

Het geheel strippen van de auto’s is noodzakelijk om een goed beeld van de boddy structuur te verkrijgen. De auto’s ondergaan tijdens de rally’s extreme belastingen waardoor er haarscheurtjes in de boddyparts ontstaan. Om problemen in het volgende seizoen te voorkomen worden de afwijkingen nu opgespoord en gerepareerd of indien noodzakelijk worden de beschadigde delen vervangen. 

Als de boddy als zodanig zijn eindcontrole heeft gehad zal deze volledig gestraald en van nieuwe coating en lakwerk worden voorzien. Vervolgens zullen dan de reclame uitingen en markeringen weer worden aangebracht.

Als dit alles met een positief resultaat is doorlopen kan de technische opbouw weer gestart worden en zijn de auto’s klaar voor de eerste proefritten.

Op dit moment geeft het team aan dat alles volgens planning verloopt en hebben ze het streven om de auto’s in de eerste week van 2016 vrij te geven voor de eerste proefritten.

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Voorbereiding_2016_Visual_04_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Voorbereiding_2016_Visual_01_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Voorbereiding_2016_Visual_02_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

 

 

 

 

 

 

2016-0-28 De Arctic Lapland Rally in Rovaniemi – Finland.

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Arcticrally_2016_Visual_01_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

Van 28 t/m 30 januari was Rovaniemi in Finland weer het decor voor de traditionele Arctic Lapland Rally

De Arctic Lapland Rally is het enige internationale evenement in zijn soort dat uitsluitend gebruik maakt van  ijs en besneeuwde wegen. Het evenement trekt jaarlijks veer bezoekers en liefhebbers van de sport  uit de hele wereld, wat zich weerspiegeld in het straatbeeld van de stad. Het evenement brengt opwinding en een bijzondere sfeer in de donkere januari maanden met zich mee.

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Arcticrally_2016_Visual_07_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtHet Noordpoollandschap biedt in januari veel ijs en sneeuw, de eigenschappen voor een uitdagende baan. Daarbij komt de vroege schemering in de middag waardoor het geheel een spectaculaire rally garandeert.

Na de spectaculaire seizoen 2015 afsluiting heeft het team de focus volledig op de Arctic rally gericht. Uniek aan de Arctic rally is dat de teams, de vier dagen vooraf aan de rally, de proeven onbeperkt vaak mogen verkennen. Dit wordt in deze rally toegestaan omdat door sneeuwval de proef in principe kan veranderen.  Bochten krijgen dan een andere ronding doordat de sneeuw op een andere wijze is weg geschoven, dit betekent natuurlijk niet dat een bocht naar rechts in eens een bocht naar links wordt, maar in de details kan wel degelijk verschil zitten doordat een bocht aan het einde meer of minder ” knijpt” , ” tightens” of zich meer ” opent” , ” opens”. Vandaar dat we voor deze rally dus zo uitvoerig mogen en kunnen verkennen, in tegenstelling tot de gebruikelijke twee keer per proef.

Om maximaal voordeel uit deze bijzondere regeling te halen heeft het team in 2015 al besloten om een nieuwe, door Koenen’s Autobedrijf B.V. uit Echt in Nederland geleverde, Subaru WRX STi 2.5 Sport Executive in te zetten. Tijdens de voorbereiding voor deze rally zijn dan ook de 10 proeven elk 4 keer met deze auto verkend.

De rally start op vrijdag en eindigde op zaterdag in het eind van de middag met een proef van maar liefst 51km! De Arctic Rally heeft veelal proeven die minimaal 25 tot 30 km lang zijn en ook dit jaar was dit weer het geval met proeven van 37, 43 en dus 51 km lengte. In een aantal gevallen afgewisseld met een ” superspecial” op een paarden racebaan van 3,5 km lengte waarbij het publiek min of meer de gehele baan kan overzien.

Door dat de Arctic Rally een perfecte voorbereiding biedt voor bij WRC-Zweden, de WRC(World Rally Championship) op sneeuw en ijs,  was er een groot en uiterst competitief startveld, aanwezig.  Er waren 150 auto’s aan de start, waaronder een aantal WRC auto’s, relatief veel nieuwe R5 modellen, en een niet onbelangrijk aandeel S2000 en R4 auto’s naast natuurlijk de altijd aanwezige groep N auto’s.

In principe waren de condities ongekend goed. De zeer extreme vorst in de week vooraf gaande aan de rally had op de proeven voor goede ijsonderlaag gezorgd, waardoor de spikes een goede grip hadden. Ook was er voldoende sneeuw gevallen en konden we dus goed gebruik maken van de “snowbanks” in de vele bochten die deze rally kent. Deze sneeuwval is altijd welkom, hierdoor kun je vol driftend door een bocht, gebruikmakend van de sneeuwwal  waarbij je mooi ” op het gas kunt blijven.

Hoewel dit gebruik maken van een sneeuwwal wel een bepaalde techniek vraagt, daar de auto veelal neigt om dan ook met de neus de sneeuwwal in te duiken. Dit vergt dus techniek beheersing. Maar daar het inmiddels mijn 7e rallyseizoen is in Finland was en dus ook mijn 7e Arctic rally, mag ik zeggen dat ik deze techniek onder de knie heb.

De zware Arctic rally is onder bitter koude weersomstandigheden verreden. Het team en de auto heeft bewezen dat ze bestand zijn tegen deze omstandigheden en de rally overall afgesloten met een vierde eindklassering in de klasse en vijftiende in het algemeen klassement. Dit mag, gezien het uiterst competitief startveld, een uitmuntende prestatie van mens en machine genoemd worden.

De toon is gezet voor de volgende rally die gepland is op 26 en 27 februari in Mikkeli.

Verslag opgemaakt door de rijder: Cees Burger.

Onderstaand treft u wat sfeerbeelden en de uitslag van de verreden Arctic rally aan:

Subaru_Motorsport_Rallyteam_Arcticrally_2016_Visual_02_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Arcticrally_2016_Visual_03_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Arcticrally_2016_Visual_04_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Arcticrally_2016_Visual_05_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Arcticrally_2016_Visual_06_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_EchtSubaru_Motorsport_Rallyteam_Arcticrally_2016_Visual_09a_Dealer_Koenen's_Autobedrijf_in_Echt

 

 

 

 

 

 

Helaas hebben wij sinds februari 2016 geen rally informatie van het team meer ontvangen.