Volg ons op

Subaru – De caravan trekker – De krachtbron

 

 

Subaru dealer Koenen’s Autobedrijf Echt / Limburg informeert u graag m.b.t.
caravan trekken / de krachtbron(en):Button_Startpagina

Wij informeren u graag over de kwaliteiten die Subaru u, bij het caravan trekken, kan bieden.
Om u met betrekking tot de specifieke caravan trekker aspecten goed te kunnen informeren werken wij samen met Caravantrekker.nl. Wij maken gebruik van hun expertise en citeren uit hun website www.caravantrekker.nl.

Citaat – Caravantrekker.nl
Of een automotor geschikt is om er een caravan mee te trekken hangt af van het vermogen en vooral van het koppel. Het vermogen wordt aangegeven in kilowatt (kW) ook nog steeds wel in pk’s en het koppel in newtonmeter (Nm).Het motorkoppel is bepalend voor de kracht aan de aangedreven wielen. Deze kracht is nodig om weg te kunnen rijden en om een bepaalde snelheid, bijvoorbeeld bij een heuvel, vast te kunnen houden. Hoe groter het koppel, hoe beter. Het motorvermogen is een afgeleide van het koppel en neemt toe met het toerental. Vermogen is nodig voor het overwinnen van de rolweerstand, de hellingweerstand, de luchtweerstand en voor het versnellen van de combinatie. Hoe meer vermogen, hoe beter dus.

Het maximaal vermogen is alleen bij een hoog toerental beschikbaar. In de praktijk maken we zelden gebruik van dat maximaal vermogen. Het maximaal koppel is bij veel lagere toerentallen beschikbaar (zie de specificaties van uw auto). Voor het rijden met een caravan is het plezierig dat het koppel beschikbaar is bij een laag toerental. Waarom? Omdat er veel kracht nodig is bij het wegrijden en het toerental dan dus laag is. Heeft de motor het maximale koppel, dus de maximale kracht, bij een hoog toerental, bijvoorbeeld 4000 omwentelingen per minuut of meer, dan moet er veel gas worden gegeven om de kracht op te roepen. Het duurt dan ook lang voordat de koppeling helemaal kan worden losgelaten en de slip is navenant groot. Komt er daarentegen al een behoorlijk koppel vrij bij zo’n 2000 omwentelingen per minuut (rpm) dan vergemakkelijkt dat het wegrijden enorm en heeft de koppeling minder te lijden. Ook zult u merken dat u minder hoeft te schakelen en makkelijker in de hoogste versnellingen kunt rijden.

Verder is het belangrijk dat een groot koppel over een zo groot mogelijk toerengebied beschikbaar is. Het koppel van de motor en de bijbehorende toerentallen kunnen worden uitgezet in een grafiek. Dan ontstaat de zogenaamde koppelkromme. Hoe vlakker de kromme, hoe beter. Is de kromme echt flink krom (piekerig) dan moet zo veel mogelijk worden gereden bij het toerental dat overeenkomt met het maximale koppel. Dat kan soms overeenkomen met een ongunstige rijsnelheid. Allesbepalend voor die snelheid is de versnellingsbak.

Einde citaat.

In de SUBARU BOXERMOTOR gaan het karakteristieke boxerprincipe, technisch raffinement en een hoog rendement perfect samen.

Subaru Boxer
De krachtbronnen die Subaru gebruikt gelden als onverwoestbaar. Met uitzondering van de Trezia betreft het boxermotoren die, afgezien van hun betrouwbaarheid en kracht, nóg een belangrijk kenmerk hebben. Dankzij hun unieke opbouw zijn het relatief ‘platte’ motoren die daardoor in vergelijking met normale motoren ook laag in de motorruimte zijn gemonteerd. De Subaru Boxer-motoren dragen daardoor bij tot een laag zwaartepunt van de auto, met alle positieve gevolgen van dien voor de stabiliteit en wegligging.

Koppelkromme?
De koppelkromme zegt iets over de karakteristiek van de motor. Gaat het om een sportmotor waarin je veel moet schakelen om altijd het maximale vermogen beschikbaar te hebben? Of gaat het juist om een soepele reismotor waarin je nauwelijks de pook hoeft te bedienen? Het spreekt voor zich dat dit laatste extra prettig is wanneer er een caravan getrokken wordt.

Onder het koppel verstaat men de kracht die een motor tijdens het draaien ontplooit. De hoeveelheid koppel varieert echter naarmate het toerental van de motor – de zogenaamde draaisnelheid – verandert. Voor een comfortabele personenauto is het belangrijk dat het koppel zo min mogelijk varieert over een zo breed mogelijk toerengebied. We spreken dan over een soepele motor. In dat geval heeft de auto een ‘vlakke koppelkromme’ en heeft de motor ook bij lage toerentallen al veel trekkracht. En omdat dit zo is hoef je ook niet veel te schakelen

De Subaru Forester uitvoeringen zijn type goedgekeurd voor een geremd trekgewicht van 2000 Kg.
De natuurlijke balans en het lage zwaartepunt van de motor bieden voordelen op het vlak van wegligging, brandstofverbruik en souplesse die u niet direct verwacht van een vierwielaangedreven SUV.

Beschikbare FORESTER motoren:

BNieuw_Forester_Caravantekker_Visual_01_MotorENZINE – 2.0-LITER DOHC SUBARU BOXERMOTOR
met CVT automaat (Linartrionic of 6 bak handschakeling.

MAX. VERMOGEN: 110 kW (150 pk) / 6200 tpm, MAX. KOPPEL: 198 Nm / 4200 tpm
BRANDSTOFVERBR UIK: 6,5 l/100 km*2 (Lineartronic), 6,9 l/100 km*2 (6MT)
CO2-EMISSIE S: 150 g/km*2 (Lineartronic), 160 g/km*2 (6MT)

BENZINE – 2.0-LITER DOHC TURBO SUBARU BOXERMOTOR
met CVT automaat (Linartrionic of 6 bak handschakeling.

MAX. VERMOGEN: 177 kW (240 pk) / 5600 tpm, MAX. KOPPEL: 350 Nm / 2400–3600 tpm
BRANDSTOFVERBR UIK: 8,5 l/100 km*2 (Lineartronic) CO2-EMISSIE S: 197 g/km*2 (Lineartronic)

DIESEL – 2.0-LITER DOHC SUBARU BOXERDIESELMOTOR
met 6 bak handschakeling.

MAX. VERMOGEN: 108 kW (147 pk) / 3600 tpm, MAX. KOPPEL: 350 Nm / 1600–2400 tpm
BRANDSTOFVERBR UIK: 5,7 l/100 km*2 (6MT)*3, 5,9 l/100 km*2 (6MT) CO2-EMISSIE S: 150 g/km*2 (6MT)*3, 156 g/km*2 (6MT)

Button_Aanvullende_Technische_Informatie

Met betrekking tot de motorenspecificatie kunnen we dus spreken over een PERFECTE CARAVANTREKKER.

Button_Startpagina

Personeel_Andy&Jos_Combinatie