Volg ons op

Subaru – De caravan trekker – Versnellingbak(en)

 

 

Subaru dealer Koenen’s Autobedrijf Echt / Limburg informeert u graag m.b.t.
caravan trekken / versnellingbak(en):Button_Startpagina

Wij informeren u graag over de kwaliteiten die Subaru u, bij het caravan trekken, kan bieden.
Om u met betrekking tot de specifieke caravan trekker aspecten goed te kunnen informeren werken wij samen met Caravantrekker.nl. Wij maken gebruik van hun expertise en citeren uit hun website www.caravantrekker.nl.

Citaat – Caravantrekker.nl 

De overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak zijn erg belangrijk. Vooral als motorvermogen en koppel van het desbetreffende type auto aan de krappe kant zijn, gaan de overbrengingsverhoudingen een hoofdrol spelen. De overbrengingsverhoudingen van een personenauto zijn niet ingesteld op het rijden met een caravan. Hierdoor is het bijvoorbeeld lang niet altijd mogelijk om in de hoogste versnelling te rijden. Het kan zijn dat bijvoorbeeld de motor bij 80 km/h in de zesde of vijfde met een te laag toerental draait, waardoor de motor te weinig kracht heeft om de weerstand te overwinnen.
Zodra er een matige tegenwind is zou u moeten terugschakelen naar een lagere versnelling. Dit is niet slecht voor de motor, maar is niet erg comfortabel als het toerental dan relatief hoog is.
Sommige terreinauto’s en bijvoorbeeld enkele modellen van Subaru zijn uitgerust met tussenbak waarmee u ook op de verharde weg kunt rijden. Hiermee verandert de eindoverbrenging en heeft u meer kracht bij een lagere snelheid tot uw beschikking. Het wegrijden op een helling gaat daardoor veel gemakkelijker en uw versnellingen liggen dichter bij elkaar waardoor het rijden met caravan gemakkelijker gaat. Er zijn ook (semi)terreinauto’s zonder zo’n tussenbak maar met aangepaste overbrengingen en da’s goed voor ons caravanners.

Soms worden auto’s geleverd met een of andere vorm van tractiecontrole, waarbij dus de wielslip geprobeerd wordt te verminderen of te voorkomen. Een handig accessoire, mits het uitschakelbaar is, want op een (te?) steile helling hebben we soms juist wielslip nodig om de koppeling te sparen.

Automatische transmissie

Het grote voordeel van een automatische versnellingsbak merkt u bij het wegrijden op hellingen. Door de koppelomvormer heeft u bij het wegrijden juist meer kracht dan een vergelijkbare auto met handbak via een koppeling en rijdt u veel gemakkelijker weg. Ook is er geen gevaar voor het te zwaar belasten van die (platen-)koppeling, want die heeft hij niet. Nadelen zijn er echter ook. Er komt veel warmte vrij in de vloeistofkoppeling (de koppelomvormer). Vooral op erg steile hellingen treedt voortdurend slip op wanneer u te langzaam naar boven kruipt. Het is dan te hopen dat de bak een temperatuursensor heeft om dure schade te voorkomen. We zien gelukkig dat steeds meer fabrikanten ook hun automaten voorzien van 5 of meer versnellingen, waardoor het onderling snelheidsbereik verkleind wordt. De kracht van de motor komt dan beter tot zijn recht (op straat dus) en de krachtsoverbrenging hoeft minder via de koppelomvormer te gaan. Een eigenschap van sommige automatische transmissies is dat ze te snel overschakelen naar een hogere versnelling of gaan pendelen. U kunt dit beter voorkomen door met de hand een lagere versnelling te selecteren, ook bergop. De sportstand wil soms ook helpen.

Soms vraagt de automatische versnellingsbak bij het rijden met een caravan om extra koeling. Overtuigt u zich ervan of uw auto vanaf fabriek een extra oliekoeler heeft of dat die bij het monteren van de trekhaak erbij is gezet.

Let op: niet elke automaat is er ook eentje met een koppelomvormer. Er zijn ook gerobotiseerde transmissies die ‘gewone’ koppelingen hebben die voor u het werk doen. Voordeel daarvan wel is dat u het lastige samenspel van gas- en koppelingspedaal uit handen (?) wordt genomen.

Einde citaat.

Vertrouwen op elke route.

De Forester is leverbaar met diverse transmissies – waaronder de zeer efficiënte Lineartronic CVT – die elk aan een aangepaste versie van het Symmetrical AWD worden gekoppeld. Ongeacht met welke transmissie u het motorvermogen in goede banen wenst te leiden, u kunt altijd vertrouwen op de uitstekende balans en controle van het Symmetrical AWD dat bovendien voor een indrukwekkend laag brandstofverbruik zorgt. Het Symmetrical AWD systeem krijgt aandacht in deel 03 – klik voor meer info.

Handgeschakelde 6-versnellingsbak + AWD met middendifferentieel met viscose-sper.
Voor maximale controle en een sportief gevoel is een vlot schakelende handgeschakelde 6-versnellingsbak standaard. Deze zit gekoppeld aan een AWD-systeem met een Nieuw_Forester_Caravantekker_Visual_02_Versnellingbakmiddendifferentieel met viscose-sper (LSD). Indien de draaisnelheid van de wielen op de voor- en achteras verschilt, helpt het systeem de aandrijfkracht over te brengen op de wielen met de meeste tractie. De 6-versnellingsbak schakelt soepeler en preciezer en is bovendien compacter en lichter, hetgeen bijdraagt aan het sportieve gevoel in de Forester.

Lineartronic CVT + Active Torque Split AWD
Voor een ogenblikkelijke, naadloze reactie op veranderende omstandigheden maakt de Lineartronic CVT (Continu Variabele Transmissie) gebruik van een ketting in plaats van een riem. Hierdoor is een groter scala aan overbrengingsverhoudingen voorhanden met nog betere prestaties, een hoger rendement en directere gasreactie al resultaat. De in lengterichting geplaatste transmissie is gekoppeld aan een actief torque-split AWD-systeem dat reageert op veranderingen in tractie en/of input van de bestuurder, door continu de koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen aan te passen.

Schakelflippers (*1)
De schakelflippers aan het stuur laten zich met de vingertoppen bedienen en geven u de mogelijkheid de overbrenging van de Lineartronic CVT te kiezen die het beste is afgestemd op de rijomstandigheden. De rijbeleving is hierdoor directer en sportiever.

SI-DRIVE (*2)
Subaru Intelligent Drive (SI-DRIVE) kan de respons van de aandrijflijn direct afstemmen op uw rijstijl, op de wegcondities of op uw stemming. Verander de gasrespons en schakelkarakteristiek van de automatische transmissie en de auto levert altijd optimaal de op de omstandigheden afgestemde prestaties.

Sport Sharp Mode (*3)

De Sport Sharp Mode brengt het volle potentieel van de motor naar buiten. In deze stand reageert de boxermotor zeer direct op het gaspedaal zodat de auto nog krachtiger accelereert. Met gebruikmaking van de schakelflippers in de Sport Sharp Mode beschikt u over acht verzetten – net als in een 8-traps transmissie – die een bijzonder enthousiaste rijstijl mogelijk maken.

Sport Mode
De Sport Mode zorgt voor een soepele vermogensafgifte bij elke snelheid. U voelt ogenblikkelijk de lineaire reactie die resulteert in extra trekkracht.

Intelligent Mode
SI-DRIVE activeert de Intelligent Mode voor een directere vermogensafgifte en schonere verbranding. De aangepaste aansturing van de gasklep resulteert in een soepelere en zuinigere werking.

Cruise Control (*4)
Met de elektronische cruise control kan de bestuurder een vooraf ingestelde rijsnelheid aanhouden op lange, rustige wegen. De bedieningstoetsen bevinden zich op het stuur.

Betekenis van de verwijzigingen):
*1 Standaard op Lineartronic-modellen. *2 Standaard vanaf 2.0i Luxury en 2.0XT. *3 3-mode SI Drive (Intelligent Mode, Sport Mode, Sport Sharp Mode) is alleen leverbaar op de 2.0XT. De andere modellen worden geleverd met 2-mode SI Drive (Intelligent Mode, Sport Mode). *4 Standaard vanaf 2.0i/2.0D Luxury en 2.0XT/2.0D Sport.

Button_Aanvullende_Technische_Informatie

 

 

 

 

 

De versnellingbak(ken) zijn voor de caravantrekker UITSTEKEND GEREGELD.Button_Startpagina

 
Personeel_Andy&Jos_Combinatie