Volg ons op

Subaru – De caravan trekker – Stabiliteit

Subaru dealer Koenen’s Autobedrijf Echt / Limburg informeert u graag m.b.t.
caravan trekken / trekkracht:Button_Startpagina

Wij informeren u graag over de kwaliteiten die Subaru u, bij het caravan trekken, kan bieden.
Om u met betrekking tot de specifieke caravan trekker aspecten goed te kunnen informeren werken wij samen met Caravantrekker.nl. Wij maken gebruik van hun expertise en citeren uit hun website www.caravantrekker.nl.

Citaat Caravantrekker.nl

Stabilisatoren
Veel moderne caravans zijn uitgerust met een stabilisatorkoppeling. Rijden met een stabilisator is comfortabeler en bij gelijke snelheid, ook (iets) veiliger. Maar voelt u enige onbalans in uw combinatie zonder stabilisator dan is het beter die op te sporen dan te bestrijden met een stabilisator.

Wanneer wel gebruiken en wanneer niet!
Gebruik geen stabilisator om slecht rijgedrag van een combinatie te compenseren, bijvoorbeeld als de trekauto eigenlijk te licht is voor de caravan. Zou dan namelijk de caravan toch gaan slingeren, dan zijn de krachten zo groot dat er geen “houden meer aan” is. Een goede belading is en blijft een eerste vereiste. Wilt u meer rijcomfort en meer ontspannen rijden gebruik dan wel een stabilisator. U heeft minder last van inhalende vrachtwagens en busjes, oneffenheden in de weg en windvlagen. Het gebruik van een stabilisator is natuurlijk geen vrijbrief om harder te gaan rijden.

Naast mechanische anti-slinger systemen zoals stabilisator koppelingen, komen er ook steeds meer elektronische systemen op de markt die ingrijpen als de caravan gaat slingeren. Bedenk wel dat deze elektronische systemen mogelijk een fataal ongeluk kunnen voorkomen maar dat het geen vrijbrief geeft om sneller of met een zwaardere caravan te gaan rijden! Voor de veiligheid zijn ze echter wel zeer veel belovend en absoluut aan te raden als u een zware caravan trekt.

Veel nieuwe auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP of ESC). Via sensoren in de auto wordt ‘gevoeld’ of de auto in een slip dreigt te komen, bijvoorbeeld na een uitwijkmanoeuvre. Via ht ABS (en motormanagement) wordt één of meer wielen afgeremd waardoor de auto weer stabiel op de weg komt. Dit gaat razendsnel en de bestuurder merkt vaak niets van het ingrijpen van de elektronica.         

Een aanvulling hierop is het Trailer Stability Program (TSP) dat op steeds meer auto’s leverbaar is.
Deze toevoeging aan ESP zorgt er voor dat als de caravan (en de auto) gaat slingeren de wielen van de auto één voor één afgeremd worden zodat de auto en de caravan zich stabiliseren. Is dat onvoldoende dan remt de combinatie automatisch, waardoor de slingering van de caravan op houdt. In principe doet de elektronica precies wat u als chauffeur ook zou moeten doen als de caravan gaat slingeren….namelijk REMMEN. De reactie van de elektronica is alleen vaak sneller en effectiever dan die van de chauffeur waardoor direct de gehele combinatie afgeremd wordt en de slinger of pendelbewegingen ophoudt.

Einde citaat.

SUBARU Forester met VDC ( Trailer stability controle):

Nieuw_Forester_Caravantekker_Visual_03_VDCSubaru’s behoren tot de veiligste auto’s die er op de wereld rondrijden. In de eerste plaats omdat ze dankzij hun voortreffelijke onderstel en standaard Symmetrical All Wheel Drive (permanente vierwielaandrijving) aanzienlijk méér grip hebben en extreem goed scoren als het gaat om de algehele stabiliteit.

Maar mocht het desondanks tóch eens misgaan, dan laat een Subaru u niet in de steek. Het merendeel van de Subaru’s is voorzien van een anti-blokkeer remsysteem (ABS), al dan niet aangevuld met EBD (Electronic Brake Distribution), waarmee wordt tegengegaan dat de bestuurder in noodgevallen de macht over het stuur verliest.

Het Vehicle Dynamics Control (VDC)
Standaard op elke Forester. Het VDC systeem houdt via een reeks sensoren in de gaten of het voertuig de door de bestuurder beoogde koers blijft volgen. Indien de Forester in een bocht of tijdens een uitwijkmanoeuvre de grenzen van zijn stabiliteit nadert, worden zowel de verdeling van de hoeveelheid aandrijfkracht naar elk wiel, het motorvermogen als de remfunctie op elk wiel afzonderlijk aangepast teneinde de auto op koers te houden.

Extra stabiliteit
Omdat het motorblok een vlakkere bouw heeft en lager in het chassis is gemonteerd, is de auto stabieler en beter opgewassen tegen zijwaartse beweging dan andere motorontwerpen.

Nieuw_Forester_Caravantekker_Visual_04_NiveauRegelingNiveau regeling
Standaard zijn alle Subaru Forester modellen achter uitgerust met niveau regeling. Als de auto bij het beladen achter inzakt activeert dit automatisch de niveau regeling. Zodra u gaat rijden komt de achterkant van de auto weer op normale rijhoogte. Zodat u altijd de beste bodemvrijheid heeft en over een ongewijzigde veerweg beschikt.

Nieuw_Forester_Caravantekker_Visual_05_AWDSymmetrical AWD-systeem:
Symmetrie zorgt voor balans. En balans schenkt vertrouwen. Om die reden is Subaru het Symmetrical AWD-systeem vanaf 1972 continu blijven doorontwikkelen en perfectioneren.

Permanent contact.
Hoe meer de banden in contact staan met het wegdek, des te meer controle u heeft over de auto. Het vermogen wordt constant naar alle wielen gestuurd zodat de best mogelijke tractie wordt verkregen en de wegligging wordt geoptimaliseerd.

 

Button_Aanvullende_Technische_Informatie

 

 

 

Voertuigcontrole opnieuw gedefinieerd.

Button_Startpagina