Volg ons op

Subaru WRX STI verbeteringen

Subaru dealer Koenen’s Autobedrijf Echt / Limburg informeert u graag m.b.t. de verbeteingen aan de nieuwe WRX STI.

Nieuw_WRX_Visual_10_Briefhoofd

Aangezien de WRX STI een zeer technische auto is en de SUBARU ingenieurs het beste van hun DNA in de WRX STI hebben weten toe te passen wordt in deze info wat dieper op de techniek ingegaan. Vanaf dit modeljaar is de WRX STI uitsluitend leverbaar als 4-deurs sedan.

A) Concept

Nieuw_WRX_Visual_10BHet concept van de nieuwe WRX STI heet: “Pure Power in Your Control”. Het doel bij de ontwikkeling van de WRX STI was om de wendbaarheid te maximaliseren om zo het hoge vermogen te kunnen controleren. De belangrijkste elementen om “Pure Power in Your Control” daadwerkelijk in praktijk te kunnen brengen, zijn ‘Stuurrespons’, ‘Grip van de achterbanden’ en ‘Verticale carrosseriebeweging’.

Stuurrespons
Zodra het stuurwiel wordt gedraaid, duurt het bij elke auto even voordat er een reactie volgt. Bij de nieuwe WRX STI is er alles aan gedaan om die vertraging zo veel mogelijk te elimineren. De stuurrespons is door onder meer diverse modificaties zoals hierna beschreven, gelijk aan die van een supersportauto. Belangrijk; dit is bereikt zonder dat daarbij de bruikbaarheid van de auto is opgeofferd.

Grip van de achterbanden
Om het hoge vermogen van de motor maximaal te kunnen benutten, is het contact van de achterbanden met het wegdek essentieel. De achterbanden moeten dezelfde rol spelen als het standbeen van bijvoorbeeld een voetballer of een surfer. Als de achterbanden voldoende grip hebben, dan kan de auto effectief zijn hoge vermogen verdelen en eenvoudig de richting volgen die de bestuurder hem opdraagt.

Verticale carrosseriebewegingen
Het minimaliseren van carrosseriebewegingen en het behouden van stabiliteit zijn uitermate belangrijk voor goede stuurprecisie. Als de carrosserie wild op en neer beweegt, fluctueert de druk op de banden. Die fluctuatie heeft een negatieve invloed op het stuurkarakter. Om dit te voorkomen, zijn carrosseriebewegingen bij de WRX STI zoveel mogelijk geminimaliseerd door tal van aanpassingen aan het onderstel.

B) Chassis

Nieuw_WRX_Visual_10ABesturing
125% stijvere torsiestang, de verhouding van de stuurinrichting directer en betere stuurrespons als gevolg.

Voorwielophanging
Stijvere dwarsbalk, stijfheid is verbeterd, diameter stabilisatorstang vergroot, stuggere veren (+22%), verbeterde levendigheid van de voortrein, directere stuurrespons, rijgeluiden verminderd, laterale stijfheid is 14% groter, de totale rolstijfheid is 24% groter.

Achterwielophanging
Stijver subframe en stijvere bussen, uit de autosport afkomstige kogels, dikkere stabilisatorstang, stuggere veren (+6%), lager bevestigingspunt van wielophanging aan het subframe, extra achterste steun aan subframe, onderste bevestigingspunt van de schokdemper verder naar buiten geplaatst, laterale stijfheid met 38% vergroot, algehele stijfheid met 24% verbeterd.

Remmen
Om tot een passende vertraging te komen, zijn voor en achter geventileerde schijven van Brembo gemonteerd. Voor zijn deze voorzien van remklauwen met vier zuigers, achter zijn klauwen gemonteerd met twee zuigers. Daarnaast zijn de volgende drie onderdelen aangepast: 1) Sneller reagerende rembekrachtiger, 2) Modificaties aan de rembekrachtiger, in overeenstemming gebracht met het karakter van de WRX STI en 3) Grotere hoofdremcilinder.

 

 

Banden
Exclusief voor de WRX STI ontwikkeld om reactiesnelheid en grip in het grensbereik te verbeteren. Belangrijk was daarbij dat de rolweerstand niet groter zou worden. De nieuwe banden bieden ook meer afrolcomfort. 

Wielen
Een PCD van 114,3 mm (steekcirkeldiameter) zorgt voor extra stijfheid. De vorm is geoptimaliseerd om tot die extra stijfheid te komen, terwijl het gewicht juist omlaag is gebracht voor verbeterde stuurstabiliteit en rijcomfort. 

C) Carrosserie

Stijver en lichter: de torsiestijfheid van de carrosserie is met ongeveer 40% toegenomen, terwijl de buigstijfheid is met ongeveer 30% verbeterd. 

D) Design

 

Nieuw_WRX_Visual_10DExterieur
Aan de zijkant is de onderzijde van de A-stijl met 200 mm verlengd richting de voorzijde van de auto. De C-stijl loopt nu vloeiend over in de kofferbak voor een gestroomlijnder profiel. De inlaten in de zijschermen en de speciale dorpelverbreders benadrukken het sportieve karakter van de WRX STI. Aan de achterkant benadrukken de bumper met geïntegreerde diffuser en twee dubbele uitlaatpijpen het lage zwaartepunt en de sportieve rijeigenschappen. De speciaal ontworpen lichtclusters zijn bewust smal gehouden om de breedte van de auto verder te benadrukken. Een grote achterspoiler heeft niet alleen invloed op de aerodynamica, het is ook een duidelijk kenmerk van de WRX STI. Een dakantenne in de vorm van een haaienvin zorgt voor extra raffinement van het ontwerp. Nieuwe lichtmetalen wielen (18×8 1/2J) zijn ontworpen met het oog op meer stijfheid en een lager gewicht. LED-verlichting wordt gebruikt in de koplampen (stadslicht) en in de achter- en remlichten en het derde remlicht. Doordat het toepassen van LED-techniek minder vermogen vraagt, neemt het brandstofverbruik af. Exclusieve STI-letters zijn op diverse carrosseriedelen te vinden zoals de grille en de zijschermen.

Interieur
Decoratieve, koolstofvezel panelen en metalen accenten zijn op diverse plaatsen in het interieur aangebracht. Onder meer rond diverse klokken, knoppen en roosters. Zij benadrukken het gevoel van kwaliteit en laten geen misverstand bestaan over het snelle imago van de WRX STI. De rode accenten op de stoelen, de versnellingspook en het hart van het instrumentenpaneel, zijn alleen leverbaar op de WRX STI. 

Nieuw_WRX_Visual_10CHet interieur is diepzwart van hemel tot en met de matten op de vloer. Daarmee lijkt het geheel uit een stuk te zijn opgetrokken. Bovendien wordt de bestuurder zo niet afgeleid en kan hij zich concentreren op het rijden. Hoogwaardige, zachte materialen zijn te vinden op die plekken die vaak door de inzittenden worden aangeraakt. Het benadrukt de bouwkwaliteit. 

Voor het eerst heeft de WRX STI een stuurwiel met een afgeplatte onderzijde, ook weer voor meer sportiviteit. Door een stuurwiel met een kleine diameter te monteren, heeft de bestuurder meer grip en krijgt hij duidelijker feedback van het onderstel. Hij beleeft zo dus nog meer plezier aan het rijden met de WRX STI. 

Geheel in overeenstemming met het sportieve karakter van de auto, beschikt de WRX STI over sportstoelen die zijn passagiers als geen ander op zijn plaats houden. In de hoofdsteun is het ‘STI-logo’ geborduurd. 

De meters hebben een dubbele schaal met horizontale naalden en zijn afgezet met aluminium ringen voor een extra gevoel van kwaliteit. Een 3,5-inch LCD-kleurenscherm voorziet de bestuurder van extra informatie. De aandacht voor detail roept een verfijnd gevoel op, waar de rode verlichting in het interieur juiste het sportieve race-imago benadrukt. De witte, contrasterende naalden in de meters dragen ook bij tot een sportieve sfeer. 

Nog zo’n typisch element dat sportieve associaties oproept is het multifunctionele display met daarin een turbodrukmeter. 

De WRX STI Sport Executive heeft een geluidsinstallatie van Harman/Kardon, die speciaal is afgestemd op de WRX STI.

E) Motor

Nieuw_WRX_Visual_10BHet hart van de WRX STI wordt gevormd door de Boxermotor, bij Subaru symbool voor kracht en betrouwbaarheid. De krachtbron is dankzij de vele testen onder de zwaarste wegomstandigheden uitgegroeid tot wat hij nu is: een technologisch hoogstandje. Zijn aangeboren, lage gewicht, compacte configuratie, hoge stijfheid, en een geweldige, gebalanceerde loop zijn cruciaal om unieke sportauto’s te kunnen bouwen. Dankzij nauwkeurige tuning is een motor ontstaan die een enorm vermogen levert. 

2,5 liter Subaru BOXER 16-valve Turbo met Dual AVCS
Zelfs vanaf lage toerentallen levert de Boxermotor veel trekkracht en loopt hij moeiteloos door tot het maximum toerental van 6.700 tpm. Meer koppel over het gehele toerenbereik leidt tot een betere respons en een meer lineaire acceleratie. Deze sublieme motor zal zeker de verwachtingen van de meest veeleisende automobilisten overtreffen. 

2.457 cm3, Boring x Slag = 99.5 X 79 mm, compressieverhouding 8.2:1, directe brandstofinjectie, maximale turbodruk: 101.3kPa, maximum vermogen: 221kW (300 pk) @ 6000rpm, maximum koppel: 407 Nm @ 4000rpm, vereiste brandstof: 98 RON. 

Vermogen
Electronically-control throttle chamber (ETC) Dankzij een flexibele gaspedaalbediening (man-machine-interface) is het mogelijk om zo’n krachtige motor zeer nauwkeurige te doseren. Het ETC maakt het mede mogelijk om het brandstofverbruik te drukken.

Dual Active Valve Control System (AVCS) Variabele kleptiming op zowel inlaat- als uitlaatkleppen zorgt voor een zo optimaal mogelijke en schone verbranding over het hele toerengebied. AVCS levert extra trekkracht bij lage toeren en in het midden toerengebied. De voorziening heeft tevens een positieve invloed op het vermogen in de hogere toerenregionen. Ook is de uitstoot lager.

F) Aandrijflijn

Nieuw_WRX_Visual_10AOm een auto te kunnen ontwikkelen die en hoge prestaties levert en makkelijk in de hand te houden is, heeft Subaru al zijn technologische kennis en ervaring aangewend. De auto is zodanig gebouwd dat hij precies reageert zoals de bestuurder wil. Daardoor roept het model pure opwinding en vertrouwen op tijdens het rijden. 

SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive)
SI-DRIVE biedt de bestuurder de mogelijk te kiezen uit drie verschillende standen van het motormanagementsysteem. Dit afhankelijk van de rij-omstandigheden en de stemming van de bestuurder. Er is keuze uit een scherpe op vermogen gerichte instelling tot een bijna zachtaardige instelling voor ritten in de stad waarbij brandstof kan worden bespaard. 

Intelligente (I) modus
In deze stand wordt het beschikbare motorkoppel beperkt waardoor de auto minder giftig rijdt. Een schakelindicator op het instrumentenpaneel is in deze stand actief. De voorziening helpt om de juiste versnelling te kiezen en het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden. Deze modus is aan te bevelen wanneer er rustiger wordt gereden, bijvoorbeeld in files of gewoon als de bestuurder moe is. In het geval dat de bestuurder toch behoefte heeft aan meer koppel (bijvoorbeeld op een klaverblad), dan kan het gaspedaal dieper worden ingetrapt. De techniek schakelt dan vanzelf over en maakt weer alle trekkracht beschikbaar. 

 

 

Sport (S) modus
In deze stand is het toedienen van motorkoppel zo veel mogelijk lineair. Staat de techniek in deze stand, dan kan de WRX STI met elke rijsituatie uitstekend uit de voeten. 

Sport Sharp (S#) modus:
Wordt voor deze instelling gekozen, dan gaan alle remmen los. Het volledige potentieel van de motor is beschikbaar. Ook reageert de motor het scherpst op gaspedaalbewegingen, zodat de bestuurder snel kan reageren op elke omstandigheid. 

Handgeschakelde zesversnellingsbak
Het gevoel waarmee een versnellingsbak schakelt, is een van de belangrijkste elementen om het rijplezier te verhogen. Vergeleken met de vorige handbak werd het schakelmechanisme herzien voor betere feedback. Ook schakelt de bak korter en laten de versnellingen zich steviger inleggen. Bovendien werd een aantal tandwielen aangepast om trillingen en lawaai te verminderen. 

Vehicle Handling Control Mechanism
De belangrijkste voorziening waarmee de bestuurder het enorme vermogen zijn wil kan opleggen in de WRX STI is Subaru’s Symmetrical AWD-systeem. Het geheel is opgebouwd uit de horizontaal gepositioneerde Boxermotor met zijn lage zwaartepunt en vlakke configuratie en de geavanceerde AWD-technologie met zijn symmetrische lay-out. Het centrale differentieel is een zogenaamd DCCD (Driver’s Control Center Differential System), waarbij de koppelverdeling kan variëren tussen voor- en achteras van 41:59 tot volledig gesperd. Door te spelen met de koppelverdeling, brengt het DCCD de optimale balans tussen wendbaarheid en stabiliteit, ongeacht de omstandigheden.

Multi-instelbaar DCCD (Driver’s Control Center Differential) type AWD

Nieuw_WRX_Visual_10BDCCD is een mechanisch centerdifferentieel gecombineerd met een mechanisch LSD (Limited Slip Differential) en elektronisch geregelde LSD die de koppelverdeling tussen voor- en achteras controleert voor een optimale rijdynamiek. In de WRX STI zijn drie automatische LSD-standen en een handmatige modus beschikbaar waaruit de bestuurder kan kiezen op basis van zijn voorkeur of de wegomstandigheden en verkeerssituaties.

AUTO stand
Deze standaard-stand is geschikt voor alle wegomstandigheden en verkeerssituaties. 

AUTO+ stand
Het LSD is volledig gesperd zodat tractie wordt gemaximaliseerd. Deze stand kan het beste worden gebruikt op glad wegdek. 

AUTO- stand
Het LSD staat open zodat de tractie wordt gemaximaliseerd. Deze stand past het beste bij het rijden op een droge ondergrond met veel grip. 

Manual stand
Het LSD kan manueel in zes verschillende standen worden gezet, nuttig onder speciale omstandigheden, zoals in de autosport. 

Multi-Mode VDC (Vehicle Dynamics Control) System
Terwijl het Symmetrical AWD-systeem werkt om de wegligging van de auto te optimaliseren, is het VDC-systeem op afroep beschikbaar om de auto stabiel en onder controle te houden in het geval dat de auto zijn koersvastheid verliest. Dat kan door te spelen met het motorvermogen en de wielen onafhankelijk van elkaar af te remmen. Om de bestuurder toch enige speelruimte te geven, kent het systeem drie standen. Bovendien is Active Torque-verdeling toegevoegd voor betere prestaties in bochten en scherpe stuurreacties. Zodra de auto instuurt, zal de Active Torque-verdeling het binnenste voorwiel afremmen terwijl er koppel naar het buitenste voorwiel wordt geleid.

Er zijn drie standen van het Multi-Mode VDC:

NORMAL
Dit is de normale stand, die gebruikt kan worden bij alle wegcondities en rij-omstandigheden. Alle voorzieningen zoals ABS, TCS (Tractie Controle Systeem) en het stabiliteitsprogramma werken normaal.

TRACTION
Nieuw_WRX_Visual_10CTCS (Traction Control System) en het stabiliteitssysteem grijpen slechts beperkt in. Deze stand is geschikt voor bestuurders die de WRX STI opzettelijk dwars willen laten gaan. Het motorvermogen kan onder alle omstandigheden maximaal worden gehouden.

OFF
Behalve ABS kunnen alle andere vangnetten worden uitgeschakeld. Dit kan handig zijn bij wegrijden onder zeer gladde omstandigheden, bijvoorbeeld in diepe sneeuw of modder.

Welke stand ook wordt gekozen, het ABS is altijd actief. Subaru maakt gebruik van Super Sport ABS, waarbij de wegligging zo min mogelijk wordt beïnvloed, terwijl ABS toch ingrijpt. Het systeem bevat EBD (Elektronische remkrachtverdeling) voor optimale remkracht aan de hand de gewichtsverdeling op de voor- en achteras.

Voor/Achter Limited Slip Differentials (LSD’s)
Om het verlies van koppel naar het wegdek te minimaliseren en toch maximaal rijplezier te bieden, zijn zowel voor- als achteras voorzien van snel reagerende, koppelgevoelige LSD’s. 

Helical LSD voor
Invloed van de koppelverdeling is zo minimaal mogelijk, zodat de bestuurder gemakkelijk kan anticiperen op de reactie van het voertuig. 

Torsen LSD achter
Terwijl de reactietijd zeer snel is, wordt het koppel toch soepel verdeeld zodat het de bestuurder helpt om het voertuig eenvoudig onder controle te houden. 

G) Veiligheid

Geheel volgens Subaru’s veiligheidsfilosofie, bekend als ‘ALL-AROUND SAFETY’, zijn ook hier de prestaties op diverse vlakken verbeterd. 

Nieuw_WRX_Visual_10DActieve veiligheid
Symmetrical All-Wheel Drive (AWD) dient ook op dit vlak als uitgangspunt. Die 4WD- techniek in combinatie met de lichtere en stijvere carrosserie en het verder verbeterde onderstel mist zijn uitwerking niet. Zeker in combinatie met Vehicle Dynamics Control (VDC), geeft het de WRX STI de beste papieren in zijn klasse om een ongeluk te voorkomen. Bovendien bewijst de WRX STI dat rijplezier en dynamische veiligheid perfect samengaan. 

Passieve veiligheid
De carrosserie van de WRX STI bestaat uit hoogwaardig en versterkt plaatstaal. Het geheel biedt een uitstekende bescherming bij botsingen. Naast gebruik van een botsenergie-absorberende structuur voor de motorkap en het schutbord, is er ook energie-absorberend materiaal toegevoegd in de motorruimte. Voetgangers worden zo beter beschermd in geval van een aanrijding.

H) Bruikbaarheid

Het ongeëvenaarde, veelzijdige karakter van de WRX STI is verder aangescherpt door de bruikbaarheid te vergroten. Door de wielbasis met 25 mm te laten groeien, is de beenruimte achterin toegenomen. Ook biedt de WRX STI meer ruimte op elleboog- en schouderhoogte, zonder dat de carrosserie is verbreed. 

De onderkant van de A-stijl is 200 mm verder naar voren geplaatst en de buitenspiegels zijn nu op de deuren gemonteerd. Door een kleine zijruit toe te voegen kunnen het dashboard en de deurbeplating laag worden gehouden. Zo is het uitzicht beter en wordt het slanke ontwerp benadrukt.

Grotere deuropeningen voor en achter, waardoor het makkelijker in- en uitstappen is en grotere kofferbak en een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank.

Button_naar_WRX_pagina